Monday, June 27, 2011

Malaysia In The Era of Globalization in Malay


"MALAYSIA IN THE ERA OF GLOBALIZATION " by M. Bakri Musa (Translated from English to Malay). For original English version go to http://www.bakrimusa.com/archives/malaysia-in-the-era-of-globalization-71

Agama mesti bertindak sebagai lampu lakukan dalam kereta, dan bukan sebagai brek lakukan.
-Abdolkarim Soroosh, Kontemporari ahli falsafah Iran

Islam adalah agama rasmi Malaysia. Ia meresap semua aspek kehidupan rakyat Malaysia, untuk orang Islam dan bukan Islam. Dalam bab ini, saya akan mengkaji kesan Islam kepada undang-undang, pendidikan, dan ekonomi. Ini adalah tiga bidang utama yang mempunyai impak yang besar kepada keupayaan rakyat Malaysia amnya dan Melayu khususnya di mesyuarat cabaran globalisasi.

Seorang pelawat ke Malaysia dengan cepat menyedari betapa meluas Islam di negara ini. Pada kali solat Azzan (panggilan kepada sembahyang) kedengaran kuat dan jelas dari pembesar suara di menara masjid-masjid banyak. Satu dikejutkan pagi oleh Azzan dan meletakkan untuk tidur pada waktu malam olehnya. Azzan televisyen program kerap mengganggu, selalunya pada masa ini yang paling hell, seperti sebelum klimaks dramatik tempat kejadian atau walaupun di pertengahan ayat. Ia bukanlah panggilan untuk Azzan yang exasperates penonton; bukan cara kasar dan mentah di mana juruteknik robotik kembali di studio tanpa berfikir dan mekanikal berhenti pita. Jika mereka boleh mencari tempat yang mudah untuk mengganggu program untuk memecahkan komersial, mengapa mereka tidak boleh melakukan perkara yang sama untuk Azzan itu? Mereka boleh, tetapi hakikat bahawa mereka tidak melakukannya mencerminkan menghina mereka untuk penonton mereka. Dan pada bulan Ramadan, seluruh negara dalam animasi digantung; tidak boleh dilaksanakan, terutamanya dalam sektor awam.

Walaupun dalam orang Melayu yang lalu akan menyambut satu sama lain dengan "Selamat Pagi!" (Good Morning!), Hari ini mereka menggunakan Bahasa Arab salam Assalamualaikum (Salam sejahtera kepada kamu!). Anak-anak muda sekarang berjanggut sukan dan berselubung dengan serban tebal dan mengalir jubah hijau, sedar dengan haba yang terik dan kelembapan, semua dalam usaha untuk muncul "Islam."

Masjid semasa limpahan solat Jumaat, dengan jemaah yang terpaksa bersolat di luar. Dalam usaha alim mereka mereka tidak ragu-ragu berdoa lebih pengap pembetung terbuka longkang. Seperti incongruities gemuruh tidak menjejaskan perasaan mereka. Setiap tahun Malaysia menghantar lebih jemaah (atas asas per kapita) ke tanah suci daripada mana-mana negara lain. Banyak bercakap gah tentang membuat perjalanan banyak kali, walaupun ia hanya diperlukan sekali, dan kemudian hanya jika keadaan membenarkan. Tetapi saya lihat banyak anak-anak muda dan wanita sabar mengganggu kerjaya mereka untuk membuat haji.

Mungkin ini jiwa bernasib baik telah membayar gadai janji rumah mereka dan mengetepikan dana yang mencukupi untuk persaraan dan pendidikan anak-anak mereka untuk menjadi mampu perjalanan.

Ini pervasiveness Islam membawa banyak untuk mencadangkan bahawa iman sedang mengalami kebangkitan semula atau kebangkitan. Ini rupa keagamaan dan takwa hanya permukaan hadapan bangunan, satu lapisan yang sangat nipis. Umat Islam di Malaysia kelihatan Islam sahaja dalam pematuhan kepada ritual dan lain-lain manifestasi luaran agama mereka. Malangnya kita melihat dgn curiga di teras mereka. Toleransi, lama tradisi dengan Islam, adalah sedih kurang di kalangan mereka. Mereka memandang kepada umat Islam sendiri yang tidak bersetuju dengan mereka sebagai kafir (kafir) - Istilah sangat yg memburukkan apabila digunakan untuk orang Islam - dan tidak mahu mengambil bahagian dalam mana-mana rundingan sosial atau agama dengan mereka. Bayangkan apa sikap mereka terhadap orang kafir sebenar: bukan Islam rakyat Malaysia.

Pada tahap yang lebih biasa, mereka memandu seperti maniacs, sedar dari pengguna jalan raya yang lain. Mereka meletakkan kenderaan mereka di tengah-tengah jalan dan menghalang lalu lintas dalam tergesa-gesa mereka berada di masjid. Bahawa mereka akan menyusahkan pengguna jalan raya yang lain adalah tidak relevan selagi mereka mendapat mata untuk menuntut brownies agama mereka. Bagi sedekah, satu lagi sifat Islam dihormati, baik, mereka telah membayar zakat mereka (persepuluhan) dan yang mencukupi. Tidak perlu untuk mereka menyumbang kepada sekolah-sekolah anak-anak mereka atau masyarakat setempat. Mereka juga tidak menganut apa-apa kebimbangan nasib sesama umat Islam dari Bangladesh dan Indonesia di kalangan tengah-tengah mereka. Orang-orang asing adalah pendatang haram bagaimanapun, tidak sesuai dengan mana-mana muhibah. Perhambaan dan buruh indentured mungkin telah diharamkan tetapi rawatan rakyat Malaysia 'pembantu rumah mereka akan membuat pemilik hamba sebelum Perang Saudara Amerika melihat murah hati dengan perbandingan.

Bagi saya, tidak ada kebangkitan atau kebangkitan Islam di Malaysia, lebih kepada regresi kepada bentuk yang lebih sesuai untuk Badwi purba. Lebih tepat lagi, hari ini orang Melayu taksub dengan cara-cara orang Arab kuno dan bukan dengan mesej murni Islam.

Pada tahun 2001 kerajaan mengeluarkan satu penerbitan yang ditulis oleh seorang petugas yang mengisytiharkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam. Ditulis dalam bahasa Melayu, ia merupakan satu cubaan untuk kekok tumpul caj PAS bahawa negara bukan "Islam" yang mencukupi. Buku kecil ini bertujuan untuk serangan terlebih dahulu pada atau untuk "keluar Islam" PAS, agar boleh menggunakan Farish Noor (seorang penulis Malaysia) frasa. Sebaliknya, ia telah meletuskan kontroversi mengamuk. Kerajaan terpaksa menarik balik malu penerbitan bodoh. Satu ukuran penyimpangan buku panduan ini adalah yang meliputi ciri-ciri yang kapal terbang. Apa yang imej ada kena mengena dengan Islam adalah di luar pemahaman saya. Memandangkan 9-11 serangan, ia bukan satu idea yang sangat pintar untuk mengaitkan Islam dengan pesawat jet.

Selepas bahawa terdapat satu lagi kontroversi mengamuk atas beberapa esei yang ditulis dalam akhbar popular dengan meletakkan penulis-penulis Islam. Ini menimbulkan kemarahan ulama agama, yang menganggap bahawa perbincangan itu tentang Islam yang memelihara eksklusif mereka. Mereka pergi ke tahap membuat rayuan kepada Raja (ketua agama Islam) untuk mengambil tindakan ke atas penulis-penulis untuk Islam yang didakwa menghina. Bahawa Raja dan Majlis Raja-Raja itu sebenarnya dilayan seperti petisyen bodoh adalah dengan sendirinya sangat ketara.

Apa-apa kontroversi hangat mencerminkan pengasaran wacana awam di Malaysia. Perbincangan awam, jauh dari menyedarkan rakyat dan membawa mereka bersama-sama, hanya berjaya acerbating polarisasi dan mendalamkan bahagian-bahagian yang sedia ada. Menyalahkan bagi negeri ini maaf hal ehwal pergi ke kedua-dua pihak penganjur dan peserta acara tersebut. Ini perbincangan telah kurang kepada merit atau kelemahan sesuatu isu itu, sebaliknya lebih kepada mempamerkan kehebatan berpidato dan kelayakan Islam peserta. Ini perbahasan awam dengan cepat merosot kepada nama panggilan, dan dikurangkan simplistically ke "ulama saya lebih berilmu (atau alim) daripada kamu" jenis bursa.

No comments: